Elin Svensson
Expert på usability och extensibility Infor M3
Vad är det som får dina arbetsdagar att sticka ut?
Att jobbet är så varierande! Jag jobbar med användarvänlighet i affärssystem. Det innebär att jag ser till att användaren får ut så mycket som möjligt av den information som finns i affärssystemet utan att behöva leta själv. Nyligen skapade vi en dynamisk lösning i cloud för en kund inom lantbruksmaskiner. Lösningen rullades ut på 55 anläggningar runt om i Sverige och underlättade bland annat kassa- och verkstadspersonalens arbetsflöde. Det var riktigt häftigt!
Usability är ju användarvänlighet, men vad är extensibility?
Det handlar om sådant som inte finns som standard i affärssystemet och som vi därför behöver lägga till och koda själva.
Vad var det som lockade med Texus?
Jag är systemvetare med inriktning informatik från Lunds universitet och hade jobbat på flera större IT-bolag tidigare. Snacket gick om att det var eliten som jobbade på Texus; seniora, duktiga medarbetare och de vill man ju jobba med. Jag tänkte: vågar jag ens söka? Men så gjorde jag det ändå. Först fick jag nej. Bolaget var nystartat, det var pandemi och läget var väldigt osäkert. Men sen fick jag ett jobberbjudande. Fast då hade jag en så bra roll som teamleader, så jag funderade ett halvår. Sen tänkte jag: äh vad håller jag på med? Varför säger jag inte ja till att jobba med eliten. Så då blev det så till slut!
Du jobbade först på stora bolag och nu på ett litet, vad är skillnaden?
På de större bolagen levererade vi det kunden hade specificerat. På Texus är vi med och specar fram lösningen tillsammans med kunden för att det ska bli så bra som möjligt. Det är roligare, det blir bättre resultat och vi får en mycket närmare relation med kunden. Tycker jag i alla fall.
Stämde din bild av Texus överens med verkligheten när du började?
Det var över förväntan faktiskt. Superhärliga kollegor som tar sig tid att hjälpa även om de har fullt upp. Man känner aldrig att man är till besvär. Jag fick till exempel ett akut ärende från en kund förra veckan, som låg lite utanför min expertis. Runt mig satt fyra kollegor och alla hjälpte till. Vi löser det tillsammans. Det är inte det här individualistiska tänket.
Något som inte blev som du hade tänkt dig?
Jag blev lite bekväm under pandemin och tyckte det var smidigt att jobba hemifrån, så jag trodde jag skulle tycka samma på Texus. Men här längtar jag verkligen till kontoret och det var en positiv överraskning. Vi har en härlig stämning med gemensam frukost på fredagar och en jättefin, egen takterrass mitt i stan.
Jobbar du med någon ny, innovativ lösning just nu?
Det som är fokus just nu är det vi kallar för cloud, molnet, att kunder ska lyfta sina lösningar från lokala servrar till digitalt i molnet. Man kanske tror att det mesta redan är digitaliserat, men i stora verksamheter tar det tid att gradvis migrera allt till cloud. Här hjälper vi dem att både flytta affärssystemet och att effektivisera när det väl är i molnet. Det kan handla om effektivisering inom supply chain, usability, extensibility, integration osv.
Vad tror du är nästa stora tekniktrend som Texus kommer att ta sig an?
AI helt klart! Vi är redan i gång med AI och jag ser många områden inom vår bransch där det kommer vara väldigt användbart.
Vill du veta mer? Tveka inte att höra av dig till Elin!
elin.svensson@texus.se
+46 708 364 444